Food for thought & Proof of concept


  • Det tog säkert 3 år innan vi fick fart på inringning till den flerspråkiga kundservicen på Folksam i Malmö. Vi lärde oss att vi måste hitta målgruppen på annat sätt än klassisk marknadsföring i Dagens Nyheter, Aftonbladet eller reklam TV. Vid premiären då kundservicen invigdes fick vi flera minuter i TV4´s ekonominyheter och en helsida i DN konsument mm. Ingen ringde in de kommande veckorna. 
  • Det ledde till att vi startade etablering av samarbeten med de etniska organisationerna, började trycka information på många språk, spelade in radio på alla språk vi talade i kundservicen, tog fram Banners. Deltog på Nourozfestivaler som äger rum över hela landet för att fira in våren med stånd på bästa platser och reklam på jätteskärmar. Det gick ganska fort när allt var på plats och det trillar sedan dess in mer än 100 000 samtal årligen och kundservicen vinner varenda säljtävling. I de flesta invandrartäta områden nådde vi 70% -75% marknadsandelar på hemförsäkring. 
  • Skyhögt över genomsnittet i landet. Med det vill jag ha sagt att allt detta är på plats för oss nu, de samarbetar med oss nu inte Folksam. Så det som borde ta väldigt lång tid, kommer för er att gå mycket snabbare. Ett år eller kanske 18 månader. Allt är ju klart redan vid start.
  • Vi hade då inte tillgång till de 150 000 medlemmarna i Sveriges Muslimska förbund som nås via en organiserad kommunikation från föreningen och i deras moskéer. En unik marknadsföringsplats ingen annan har tillgång till.
  • Med detta vill vi ge er något ytterligare att tänka på och visa på vårt proof of concept! 
  • Vi kan verkligen öppna dörrarna till den etniska marknaden.